≡ Menu
Úvodní strana » Umělci » Eva Urbanová

Eva Urbanová - soprán

nově Eva Urbanová s Moravským klavírním triem

První dámu české opery doprovází nově renomovaný brněnský ansámbl Moravské klavírní trio (Jana Ryšánková – klavír, Jiří Jahoda – housle, Miroslav Zicha – violoncello). V bohatém programu sestaveném z díla Antonína Dvořáka, P. I. Čajkovského, Franze Schuberta, Giacoma Pucciniho, Julia Masseneta, Arama Chačaturjana, Giuseppe Verdiho a řady dalších autorů posluchači určitě přivítají takové melodie, jako je árie „Měsíčku na nebi vysokém“ z Dvořákovy opery Rusalka či Chačaturjanův Šavlový tanec.

Eva Urbanová malá.jpgDíky fascinujícímu jevištnímu výrazu a zvučnému hlasu se Eva Urbanová stala první dámou české operní scény. Již bezmála dvacet let patří k největším hvězdám pražského Národního divadla a sklízí ovace v zahraničí. K nejvýznamnějším trofejím Evy Urbanové patří Cena Thálie za Kostelničku v Janáčkově Její pastorkyni a americká cena Grammy za nahrávku Celeste Aida: Famous Opera Arias (Nebeská Aida: Slavné operní árie). V roce 2003 získala v Torontu ve spolupráci s Kanadskou operní společností cenu Dora Mavor Moore za vynikající operní představení, opět za ztvárnění Kostelničky. Její nahrávka Fibichovy Šárky pod taktovkou sira Charlese Mackerrase byla v roce 2001 nominována na Grammy, v roce 2003 byla Eva Urbanová jmenována Rytířem řádu umění a literatury Francie.

V Národním divadle se Eva Urbanová zhostila nastudování tak rozdílných partů jako je Alžběta (Don Carlos), Leonora (Síla osudu), Julie ve Dvořákově Jakobínu. Milada ve Smetanově Daliboru, Matka Míly v Janáčkově Osudu, stejně jako role, za kterou je ceněna především, Kostelničky v Janáčkově Její pastorkyni. Další obrovskou výzvou pro výjimečný a skvostný soprán Evy Urbanové je Turandot, stejně jako Cizí kněžna v Rusalce, Donna Anna v Donu Giovannim, Ortruda v Lohengrinu (tou debutovala v roce 1998 na jevišti newyorské Metropolitní opery, kam se v letech  následujících vracela jako Santuzza z Cavalleria Rusticana, Tosca, Cizí kněžna i Turandot).

Eva Urbanová, uznávaná rovněž pro své interpretační a komunikativní vystupování, doplňuje své operní působení mnoha dalšími aktivitami. Zpívala na galakoncertech v kanadském Torontu, ve španělské Valencii a Seville, stejně jako na Pražském jaru. Na švýcarském turné účinkovala ve Verdiho Requiem, v Mozartově Requiem pro změnu v Mnichově, v Brittenově Válečném requiem v londýnské Royal Albert Hall, v Martinů Gilgamešovi v Londýně a v Janáčkově Glagolské mši znovu v městě nad Temží a také v Torontu, Vídni a Aténách.

Zpěv studovala Eva Urbanová soukromě u Ludmily Kotnauerové a zárověň pracovala s uznávanou sopranistkou Renatou Scotto. Jejími častými spolupracovníky jsou dirigenti Jiří Bělohlávek, Sir Charles Mackerras, Kent Nagano, Ondrej Lenárd, Sir Andrew Davis, James Conlon, James Levin. Nello Santi. Leonard Slatkin, Roberto Abbado a Riccardo Chailly.

Mezi nejvýznamnější nahrávky Evy Urbanové na deskách patří Smetanova Libuše a Dalibor, Fibichova Šárka, Dvořákova Rusalka, Mahlerův Žalozpěv a Janáčkova Glagolská mše. Světová premiéra nahrávky Janáčkovy Šárky s Pražským filharmonickým sborem a Českou filharmonií pod taktovkou sira Charlese Mackerrase byla nominována na cenu Grammy.

Sezónu 2004/2005 zahájila Eva Urbanová nastudováním titulní role Adriany Lecouvreur v nové produkci pražského Národního divadla, poté se vrátila do Metropolitní opery se Santuzzou z Cavalleria Rusticana. Svou první Rusalku si zazpívala v květnu ve Státní opeře Praha a v červnu se představila jako Alžběta v Tannhäuseru na festivalu Smetanova Litomyšl 2005.

Eva Urbanová zpívala titulní roli Turandot v nové produkci Slovenského národního divadla v Bratislavě v březnu 2006 a zpívala roli Amelie v Maškarním bále na letním festivalu Cincinnati Opera v červenci 2006. Turandot si zazpívala v zajímavém režijním provedení opery Turandot ve Volksoper ve Vídni, (premiéra 27. října 2006). V rámci festivalu Pražské jaro bylo po dlouhé době uvedeno dílo Arnolda Schönberga Gurre Lieder, kde zpívala sopránový part.

V roce 2007 slaví Eva Urbanová 20 let svého uměleckého působení. Kromě svého vlastního koncertního účinkování toto výročí oslavila slavnostní premiérou Pucciniho opery La Fanciulla del West (Děvče ze zlatého západu) v dubnu v Národním divadle v Praze a svou milovanou rolí Kostelničky v Janáčkově Její pastorkyni v Los Angeles Opera v září a říjnu.